Jäta menüü vahele

Blogi

Lähteülesanne kui ehitusprojekt

Räägime sellest, miks lähteülesanne on oluline ja mida me selle loomiseks teeme.

Kristel Orusalu

14.06.2022

Üks Redwalli veebilahenduste loomise protsessi lahutamatuid osasid on lähteülesande loomine. Meile endale meeldib alati tuua paralleel sellega, et maja ei hakata ka ju enne ehitama, kui projekt on loodud. Lähteülesanne ongi veebilehe või -rakenduse projekt. Ehitus-, remondi- või projekteerimistöödega oleme suuremal või väiksemal määral ilmselt kõik kokku puutunud, seega jätkame ehk selle paralleeliga?

Kas minu veebile on ka lähteülesannet vaja?

Kas sissejuhatust lugedes tekkis mõte: “Kas ikka kõigile veebilehtedele on vaja lähteülesannet? Ma ju tean hästi, mida ma tahan kodulehel näidata ja missugune see välja võiks näha. Ma lihtsalt ei oska ise seda valmis ehitada, seetõttu pöördungi spetsialisti poole.” Ja minu lühike vastus küsimusele on: jah, kõik veebilahendused vajavad lähteülesannet.

Kujutagem ette olukorda, kus istute ehitusfirma kontoris maha ja ütlete: 

“Mulle oleks vaja maja ehitada, palju see maksma läheb ja millal valmis saab?”. 

“Missugust maja? Kas projekt on kaasas?” küsib ehitaja.

“Ei, projekti veel pole, tahaks enne hinna ja tähtaja pakkumise saada, siis tean otsustada, kellelt teenus osta. Maja peaks olema ühe- või kahekorruseline, vähemalt 4 tuba, võimalikult ökonoomne ja vähe hooldust vajama, talvel soe, aga suvel mitte palav ning aknad ja uksed peaksid lahti käima. Saun peab ka kindlasti olema! See pole teil ju esimene kord ehitada, olete ju neid maju mitusada teinud, paneks konkreetse hinna ja tähtaja paika, hakkaks pihta. Eks saab jooksvalt vaadata ja otsustada ehituse käigus.”

Kas tuli muie suule? Loodan, et tuli. Minu eesmärk siin ei ole muidugi humooritseda, selles ma eriti osav ei ole, vaid ikka lähteülesande vajadust selgitada, loodetavasti tuleb see mul paremini välja.

Just seda küsime ka meie oma kliendilt: “Missugust veebilahendust teil vaja on, kas lähteülesanne on olemas?” Kui lähteülesanne on olemas, super, vaatame üle! Kui ei ole, ka super, alustame siis sellest!

Eesmärgid

Esimene asi, mida veebilahenduse looja teada tahab, on see, kellele konkreetne lahendus luuakse. Kes hakkavad või peaksid hakkama lõpplahendust kasutama, mida nad sealt leida tahavad ja leidma peaksid? Igal sihtgrupil on veebilehte külastades omad eesmärgid ja need võivad erineda tegelikult seinast seina. 

Ka kodu planeerides peaks ju mõtlema kõigi peale. Võib-olla on ühe pereliikme jaoks kõige olulisem, et kodu oleks kindlus, kus saab rahulikult puhata. Teise jaoks on oluline suur köök, kus kulinaarseid katsetusi teha. Kolmandale hoopis töökoda või garaaž puutöö või mootorratta putitamise jaoks. Neljas tahab, et kodu oleks mõnus ruum, kuhu on hea sõpru külla kutsuda. Ühesõnaga, eesmärke on nii palju kui on tulevasi kasutajaid. Samamoodi on veebilehel. Et kõigi eesmärgid saaks (tihti ka kompromisse tehes) täidetud, on vaja need defineerida. See on lähteülesande oluline osa. 

Tulenevalt sellest informatsioonist, loome veebilahenduse infoarhitektuuri, ehk projekteerime, kust ja kuidas erinevad kasutajad endale vajamineva sisu leidma peaks.

Mis-kust-kuhu? Selleks, et kasutajale oleks navigatsioon intuitiivne, peab spetsialist kõik võimalikud stsenaariumid läbi töötama.

Analüütika

Kui meil on võimalik analüüsida näiteks juba olemasoleva veebilahenduse kasutust ja kasutatavust, siis annab see väga palju kasulikku infot uue lahenduse loomiseks. Google Analyticsi andmed ja Hotjari kasutuskaardid aitavad paremini aru saada, kuidas praegused kasutajad infot otsivad, kuhu kinni jäävad ja mida kõige rohkem vajavad. Lisaks loomulikult ka seda, mis olemasolevas lahenduses hästi töötab, ehk mida tasuks säilitada.

Kui teil on näiteks uue maja planeerimine käsil, siis on ka väga hea toetuda eelmise kodu kogemusele. Näiteks häiris kedagi, et magamistuba oli liiga lähedal elutoale ja televiisori heli kostis seega magamistuppa. Või et meie pere jaoks jäi üks vannituba hommikuste protseduuride jaoks liiga väheks, uues kodus võiks olla ikkagi kaks vannituba.

Seega, kui olemasoleva veebilehe kasutust ja kasutatavust on võimalik analüüsida, siis on ka see oluline lähteülesande loomise osa.

Disain

Kui eesmärgid, sihtgrupid ja vajadused on selged, jõuame kõige põnevama osa juurde, mis tekitab alati palju erinevaid arvamusi: veebilahenduse kujundus.

Põhjalikumad visuaalse identiteedi (CVI) juhendid näevad enamasti ka ette kogu organisatsiooni või ettevõtte visuaalsete materjalide keele, kuid tulenevalt veebilehe sihtgruppidest on oluline lähteülesandes ka kasutajaliidese disaineri jaoks anda juhiseid. 

Uskuge, samade CVI elementidega on võimalik luua nii korporatiivne-soliidne kui ka nooruslik-ultramodernne veebikujundus. Olenebki sellest, kellele lahendus suunatud on ja mis sõnumit soovite visuaaliga edasi anda. 

Valge fassaadi, musta katuse ja siniste uste ning aknaraamidega maja on võimalik teha nii maalähedases puitfassaadi ja viilkatusega stiilis, kui ka praktilises funktsionaalses või hoopis originaalses tornide ja ümmarguste akendega stiilis. Sõltub omaniku maitsest ja missugust muljet ta soovib jätta.

Lõbus fakt! Kas te teadsite, et Eestis on olemas selline koht, mille rahvasuu on ristinud Lollidemaaks? Põhja-eestlased ilmselt teavad paremini, mina põlise lõuna-eestlasena sain sellest teada alles siis, kui mõneks ajaks Tallinnasse kolisin ja selle ümbrust lähemalt tundma õppisin. Näide lihtsalt sellest, kuidas sisuliselt sama asja välimus võib varieeruda seinast seina.

Kui lähteülesande loomise faasis on üldine nägemus veebilehe stiilist selgeks räägitud, väheneb ka oht, et konkreetne disainer esialgsete veebikavandite loomisel teie nägemusest väga mööda paneb ja disainietapi pikkus seetõttu suureneb ning projekt teile tellijana kulukamaks läheb.

Disainer Silver ja analüütik Helari töötamas disainikavandi kallal.

Funktsionaalsus

Järgmine etapp lähteülesandes on veebilahenduse funktsionaalsuste kirjeldamine, ehk kõige olulisem osa arendajale.

Kuidas peavad veebilehe osad toimima, missugust informatsiooni peab andmebaasis talletama ja seostama, kas on vaja luua ühendusi teiste rakendustega, näiteks uudiskirja-teenuse või laohaldus-tarkavaraga. Olenevalt veebilahendusest võib kirjeldatavate funktsionaalsuste variatsioon olla väga erinev.

Vähem oluline ei ole ka haldusmugavus. Meie leiame, et veebileht peab olema omaniku jaoks paindlik töövahend, mis võimaldab vajaduste muutumisel haldajal võimalikult lihtsalt sisuosi muuta ja hoida veeb aja- ja eesmärgikohane. Seega kirjeldame lähteülesandes ka seda, missugused peavad olema haldaja võimalused veebilehe nö tagatoas toimetada, et arendaja sellega lahenduse koodimisel arvestaks.

Ehitusprojektis on see ilmselt tavainimesele kõige keerulisem osa. Missugune peab olema elektri-, vee-, ventilatsiooni- jm süsteem, et täita kõiki eelnevalt paika pandud eesmärke ja nõudeid. Spetsialist oskab seda hästi planeerida, samuti nagu meie veebilehe loomise puhul.

Funktsionaalsuste põhjalik väljatöötamine lähteülesande loomise faasis aitab vältida olukorda, kus mingid soovid või toimimisloogikad on jäänud läbi rääkimata ning selguvad alles veebilahenduse ehituse käigus, kus nõuete muutmine on kõige keerukam ja kallim.

Et voilà!

Ja kui kõik see on mitmete lehekülgede pikkuses dokumendis kirjas, saamegi hinnata ehituse mahtu. Selle projektiga võite minna iga kvalifitseeritud ehitaja juurde ja paluda temalt hinna ja valmimisaja pakkumist.

Usaldage oma koostööpartnerit, kui ta ütleb, et lähteülesanne on oluline ja võtke aega, et selles etapis põhjalikult kaasa töötada. Jah, teie koostööpartner ongi sadu lahendusi loonud ning seetõttu teabki väga hästi, miks on oluline kõike seda läbi mõelda. Uskuge, ta on näinud palju erisuguseid olukordi, mis teda konkreetseid küsimusi küsima paneb.

Eks majal ja veebilehel on olemuslikult tegelikult väga palju ühist. Mõlemad on suured investeeringud, mis nõuavad valmimisprotsessis palju ressurssi aja ja energia näol. Sisseelamisel võib ilmneda veel nii mõnigi detail, mida lihvida ja mõlemad vajavad muidugi ka jooksvat tähelepanu ja hooldamist. Põhjalikult ja läbimõeldult loodud lahendus võimaldab ka edasiarendusi ning pakub nii kasu ja rõõmu pikkadeks aastateks.

Lisaks minu vanuse reetmisele näitab see meem täpselt ära, kui imelik mu huumorimeel on.

Kuidas alustada?

👋 Kirjuta meile info@redwall.ee või helista 776 9222.

Lepime kokku kohtumise, et tutvuda, üheskoos kaasa mõelda ja arutada, kuidas oma teenustega abiks saame olla.