Jäta menüü vahele
Mees autot parandamas

Blogi

Kellele ja miks veebilehe hooldusteenus?

Uus veebileht saab valmis ja siis pakutakse teile kohe hooldusteenust. Tekib küsimus, miks see vajalik on? Kas leht on kuidagi juba vigane ja läheb katki, kui seda pidevalt ei turgutata? Mida veebilehe hooldus üldse tähendab?

Silver Sikk

02.01.2020

Kord valminud digitootest, näiteks veebilehest, tormab arenev maailm paratamatult mööda. On loomulik, et umbes pool aastat pärast lehe valmimist on juba pisut aegunud nii lehe sisuhaldustarkvara, selle pluginad kui serveri PHP versioon. Seepärast peab kõiki neid osi uuendama – umbes nagu arvutitarkvara end aegajalt uuendab.

Otseselt kohe midagi ei juhtu, kui te oma veebilehte aegajalt ei uuenda – veeb on nähtav ja kõik toimib. Samamoodi nagu ei juhtu midagi salongist ostetud uue autoga. Üleandmise hetkel on nii auto kui ka veebileht oma parimas seisus. Aga vaikselt hakkavad kuhjuma võimalikud ohukohad.

Miks on lehe aegumine halb?

Kui leht aegub, siis see ei tähenda seda, et leht läheb katki või kaotab midagi oma funktsionaalsusest (ehkki sedagi võib ette tulla). Aegunud lehe ainsaks tunnusmärgiks võib olla sellekohane tüütu teade veebilehe administraatori nö töölaual, mis jääb tavakasutaja pilgu eest täiesti varjatuks.

Kellele aga selline asi varjatuks ei jää, on need, kes nalja või enamasti ikkagi omakasu pärast lehti katki teevad. Turvaauk ise ei mõjuta kuidagi lehe toimimist, aga halb on see, et üsna lihtsasti leitavate turvaaukude kaudu on võimalik teie veebilehele tungida, see lõhkuda või kaaperdada. Kui see on juhtunud, siis ongi juba hilja. On vaja palgata spetsialist asja korda ajama, kulub aega ja närve. Olenevalt veebi tüübist võivad katkenud olla ka töö- ja äriprotsessid (näiteks e-poe puhul). Kokkuvõttes tekib juba arvestatav otsene rahaline kulu.

Kuna turvaaukude leidmine ja kuritarvitamine on netikurjategijate poolt automatiseeritud, satuvad löögi alla ka need lehed, mis ei ole häkkimise mõttes eriti väärtuslikud. Nii et suhtumine stiilis “keda mu lehe häkkimine ikka huvitab, seal pole ju midagi olulist”, ei kaitse selliste igapäevaste rünnakulainete eest.

Kuidas veebilehe hooldusteenus aitab?

Kui antakse välja uus versioon mõnest töövahendist, siis enamasti tähendab see just turvaaukude paikamist. Uuendused on suunatud nende vastu, kes lehte kahjustada tahavad. Niisiis on veebilehte jooksutava tarkvara uuendamine väga oluline.

Hooldus tähendab kõigi veebilehte jooksutavate tarkvaraosade perioodilist uuendamist kõige uuema versiooni peale. Pühendunud häkkeri vastu sellega ei saa, kuid enamuse lehtede puhul on komponentide uuendamine piisav kaitse.

Põhimõtteliselt saab uuendamist iga veebiomanik ka ise teha, aga see on tüütu ja sellega peab järjekindlalt tegelema. Reaalsus on selline, et mingil hetkel jäävad uuendused tegemata ja siis on häda käes.

Lisaks kaasneb meie hooldusteenusega peale mugava uuendamise ka veebi varundamine, veebi korraline tehniline kontroll jms.

Hooldusteenus kui kindlustus

Hooldusteenus on justkui veebilehe kindlustus, sest hoolduse tellimisega läheb vastutus lehe toimimise eest täielikult hooldajale. Kui meie hoolduse all oleva lehega peaks mingil põhjusel midagi juhtuma, on lehe taastamine ja uuesti töökorda seadmine osa hooldusteenusest, st kordategemise eest te maksma ei pea.

Nii nagu kindlustatakse uus ja täiesti terve auto, on mõistlik kindlustada ka kalli raha eest arendatud veebileht.

Meie Redwallis jälgime ja hooldame igapäevaselt paljusid veebilehti. Oleme kursis tarkvarades avastatud nõrkuste ja turvaaukudega ning viime operatiivselt sisse uuendused, kui need tarkvaradele ilmuvad.

Küsi veebilehe hooldusteenuse kohta julgesti lisainfot telefonil 776 9222 või e-posti teel info@redwall.ee.

PS. Eelmisel aastal on valminud ka lõbus ja hariv digipädevusi arendav lauamäng “Häkkerite lahing”.

Andi Angel panustas selle artikli valmimisse.

Foto: Mikhail Kapychka/Pexels