Veebilehtede tegemisel tuleb alati mõelda selle majutamise peale. Võimalusi on kaks - teha seda oma serveris või osta teenus sisse. Mõlemal neil on omad plussid ja miinused, millest tahangi ülevaatlikult selles postituses rääkida.

Kulud: raha ja aeg

Kõige olulisem serveri või teenuse valikul on hinnata aja ja raha kulu, mis ei ole siiski nii lihtne kui esialgu võib tunduda. Nii serverite kui teenusepakkujate valik on suur ja nende seast parima valiku tegemine nõuab aega ja süvenemist. Serveri valik on natuke keerulisem, kuna valida on nii valmislahenduste kui ka ise komplekteerimise vahel. Soovitame serveri valikul konsulteerida spetsialistiga, sest oskamatute valikute puhul juhul ei pruugi investeering end ära tasuda.

Teenuse sisseostmise puhul on üheks plussiks kiirus: keskmine ülesseadmise aeg on 30 minutit. Samuti on see üldiselt ka odavam, kuigi kui teha väga hea serveri valik võib pikaajaliselt oma serveri ostmine siiski kasulikum olla. Rahalises mõttes tulebki hinnata teenuse sisseostu hinda ja oma serveri puhul elektri ja internetiühendusele kuluvat raha ning muidugi ka serveri enda hinda ja arvestada seda, et ilmselt tuleb ka palgata IT tugi, kes masinat haldama hakkab.

Serveri haldus ja hooldus

Nagu eelpool sai mainitud, siis oma serveri puhul peaks ettevõttel olema keegi, kes suudab serverit hallata ja sellega tekkivaid probleeme lahendada. Siin tuleb aga valida, kas hoida vastavat spetsialisti palgal või osta ka serverihooldusteenust sisse. Kindlasti ei ole mõtet seda teha väiksematel ettevõtetel, kus on näiteks ainult 1-2 serverit, sest üldiselt ei vaja väiksemad süsteemid igapäevast hooldust. Oluline on, et seadistus saaks tehtud korrektselt, sest muidu tekivad tõrked, mis võivad takistada kasutajate ligipääsu veebile või selle kasutusmugavust. Teenuse sisseostmisel on ettevõttel vaja ainult andmed tõsta teenusepakkuja serverisse ja muud seadistamist on väga vähe ning see on ka oluliselt kergem.

Serveri ostmisel peaks lähtuma oma veebi mahukusest, et kogu info (pildid, videod, andmebaasid jne) mahuks ära serveri kõvaketastele (vajadusel saab neid juurde osta). Teenuse sisseostu puhul ei ole see probleemiks, sest veebi kasvades saab lisatasu eest kettamahtu juurde osta. Koos serveri ostmisega tekivad ka selle haldusega seotud küsimused. Kus seda hoida (hääl ja kuumus)? Milline on jahutusvajadus? Kes seda haldab? Kui suur saab olema selle kasutus?

Oma serveri puhul on kogu vastutus ettevõtte enda peal. Kõik tarkvara ja riistvara muudatused tuleb ise läbi viia. Kui on vaja serveri jõudlust tõsta, siis võtab see kauem aega, sest peab taaskord komponente valima ning need paigaldama. Tarkvaraga on samamoodi, ettevõtte peab ise valima tarkvara, mida kasutada ning selle valimine võib omakorda palju aega võtta. Võimalikel tarkvara uuendustel peab ise silma peal hoidma ja need ka paigaldama. Samas on veebilehel uuenduste sisseviimine oma serveri puhul kiirem, sest seda saab teha otse ilma kolmanda osapoole olemasoluta ning muudatused lähevad ka koheselt jõusse. Teenusepakkujad võivad vahel kasutada aegunud tarkvara (alati ei vaja uuendamist - don't fix it if it's not broken), viimane käib muidugi ka oma serveri kohta. Ka halduse seisukohast on teenuse sisseost oluliselt mugavam, sest ettevõtte peab tegelema ainult veebilehe haldusega. Serveri haldusega tegeleb teenusepakkuja ning probleemide korral on võimalik kasutada ka kliendituge. Klienditugi on mugav võimalus ja üks suur lisaväärtus veebimajutusteenuse ostmisel.

ce6e2689d7a8e3886f09a8ce339b01a5

Töökindlus ja kiirus

Nagu eelpool mainitud, teenuse sisseostmisel on kliendil vähe muret serverite töökindluse tagamise osas. Vastavad lahendused on teenusepakkujal olemas, mis võimaldavad ka elektri kadumisel serveritel edasi töötada, et majutatud veebilehed oleks ikka ligipääsetavad. Oma serveri puhul peab ettevõtte aga ise töökindluse tagamisega tegelema. Varutoiteallikad (UPS), varundus ning internetiühenduvus ja muud töökindlust suurendavad lahendused tuleb ise üles seada. Mida suurem on veebilehe külastatavus, seda olulisem on ka see, et see oleks ligipääsetav 24/7.

Kiirus oleneb suuresti serverite võimsusest ja veebiliiklusest. Teenusepakkujad kasutavad ühte serverit mitmete veebilehtede majutamiseks. See ei ole probleem kui nende lehtede liiklus on väike. Kui aga veebiliiklus on suur, siis on ka veebilehele ligipääs aeglasem, sest serveris tekib nö järjekord. Sellist olukorda saab ära hoida oma serveriga. Seal on ainult ettevõtte enda veeb ja serveri ressursse ei ole vaja jagada.

Turvalisus

Üks suurimaid põhjuseid, miks paljud otsustavad ise serverit omada on füüsiline ligipääs nii serveritele kui andmetele. Teades, et võõrad serverile ligi ei pääse tekitab suuremat kindlustunnet turvalisuse osas. Samas, teenuse sisse ostmisel ei pea ise selle pärast muretsema ja kui midagi juhtub on vastutav teenusepakkuja, kellelt on võimalik nõuda hüvitist. Oma serveri puhul vastutab turvalisuse eest täielikult ettevõte ise. Sellega seoses tuleb teha väga õiged ja kaalutletud otsused, sest kahju tekkimisel ei ole kedagi süüdistada ega pole kedagi, kes kahju korvaks.

Üldiselt oleneb kummagi valiku kasuks otsustamine paljudest aspektidest, mis on igal ettevõttel erinevad. Väga suurtel ettevõtetel, kellel on vaja servereid kasutada ka muuks, mitte ainult veebimajutuseks (serveripark) ning ettevõtete, kelle veebilehtede liiklus on tihe ja oluline on kiirus, võiksid mõelda oma serverite kasutamisele. Väiksemad ettevõtted peaksid eelkõige just vaatama mõlema plusse ja miinuseid lähtuvalt oma ettevõtte vajadustest. Leiame, et odavam ja mugavam on osta teenust sisse, ent lõplik otsus jääb ikkagi iga ettevõtte enda teha.

Tänase postituse autoriks on meie praktikant Ulvar, kes tudeerib IT haldust :) Pildid meie Pinteresti boardilt.

Võta meiega ühendust!

Kristel Orusalu

Kristel Orusalu

Tegevjuht
See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.
Täname!

Vastame teie kirjale peagi.